اگزوتوکسین و اندوتوکسین

اگزوتوکسین و اندوتوکسین

اگزوتوکسین و اندوتوکسین

اگزوتوکسین ها:

پلی پپتید و بسیار سمی می باشند و توسط  گونه هایی از باکتریهای گرم منفی و مثبت تولید می شوند . اگزوتوکسین های باکتریهایی گرم منفی  مانند توکسین سیاه سرفه  ، انتروتوکسین وبا  وانتروتوکسین  ای کولی واگزوتوکسین های باکتریهایی گرم مثبت مانند دیفتری ، کزاز، بوتولینوم  ، باسیلوس و استافیلوکوکوس اورئوس .ژن مربوط به آن بر روی پلازمید باکتریها و ژنوم ویروسها می باشد. توکسین دیفتری،وبا و  بوتولینوم از توکسینهایی ویروسی هستند. این توکسینها توسط DNA فاژ رمز دهی می شوند.

بعد از ورود اگزوتوکسین به بدن میزبان آنتی بادیهای اختصاصی یا آنتی توکسین تولید می شود،  از این آنتی بادیهای در درمان و پیشگیری  از بیماریهایی ماند کزاز و بوتولیسم استفاده می شود. اگزو توکسین ها  شامل زیر واحد های A    و B هستند . زیر واحد A دارای فعالیت سمی است و با اضافه کردن ADP – ریبوز به پروتئین هدف در سلول انسانی موجب غیر فعال شدن یا افزایش فعالیت سلول است  و زیر واحد  B ویژه اتصال به سلول میزبان است. اگزو توکسین های مترشحه از باکتریهای گرم منفی و مثبت دارای عملکردهای متفاوت هستند که این عملکرد ، روند ویژه بیماریزایی متفاوت این دو باکتری را موجب می شود.

اندوتوکسین ها :

فقط توسط گرم منفی ها تولید می شود و سمیت آنها کمتر ازاگزوتوکسین هاست. اندو توکسین ها جزء ساختاری دیواره سلولی اند. و از جنس لیپوپلی ساکارید (LPS ) می باشند . ژنهای کد کننده   آنزیم های مولد LPS روی کروموزوم باکتری است.

قسمت پلی ساکاریدی اندوتوکسین تنوع آنتی ژنیک زیادی دارد و جهش های زیادی در این قسمت بوجود می آید که منجر به پیدایش نژادهای  متعددی از باکتریها می شود.  اندوتوکسین ها با قدرتی به  اندازه  اگزوتوکسین ها سیستم ایمنی را تحریک نمی کنند.

منبع :میکروب شناسی جاوتز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =